Een samenwerking die stroef verloopt, verschil van inzicht over de koers of een vertrouwensbreuk. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom het beter is om afscheid te nemen van een statutair bestuurder. Maar hoe pakt u dat juridisch correct aan? De regels voor het ontslag van een statutair bestuurder wijken op meerdere punten af van het […]
De verzoekschriftprocedure: wat elke ondernemer moet weten
Als ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met juridische vraagstukken. Soms is een procedure bij de rechtbank onvermijdelijk. Eerder bespraken we de mogelijkheid van een dagvaardingsprocedure. Sommige procedure moeten echter worden gestart met een verzoekschrift, in plaats van met een dagvaarding. In deze blog leg ik uit wat deze procedure precies inhoudt, welke […]
De Ondernemingskamer: geschillenbeslechter voor ondernemers
Als ondernemer weet u als geen ander hoe belangrijk het is om alles goed te regelen binnen uw organisatie. Maar wat gebeurt er als de verhoudingen tussen aandeelhouders, bestuurders of commissarissen verstoord raken? Hoe gaat u om met interne conflicten die de groei en continuïteit van uw bedrijf in gevaar kunnen brengen? In zulke gevallen […]
Kort geding: een snelle oplossing in spoedeisende zaken
Als ondernemer werkt u het liefst aan het leveren van een mooi product of dienst. Op conflicten met leveranciers, klanten of samenwerkingspartners zit u uiteraard niet te wachten. Maar als het dan toch tot een procedure bij de rechtbank komt, is het fijn te weten wat u kunt verwachten. Dat leggen we in graag uit […]
TeamTalk met Charlotte de Haan
Charlotte is nu 2 jaar onderdeel van ons team en zeg maar gerust: ze heeft zich in rap tempo een vaste plek toegeëigend. Bij HJ Advocaten & Mediators vond ze reuring, gezelligheid, écht contact met collega’s en uitdagende zaken. Van koffie naar kantoor: een vliegende start bij HJ Charlotte kwam via LinkedIn op ons spoor, […]
Aandeelhoudersgeschil? – 4 manieren om rust in de tent te brengen
Als ondernemer bent u vol energie en vertrouwen begonnen aan een samenwerking in een BV. De onderneming levert een mooi product of dienst. Ook hebt u een ondernemingsplan met een visie, een strategie en heldere doelstellingen. Als er dan een geschil ontstaat tussen aandeelhouders, dan leidt dat af van waar het eigenlijk om gaat: de […]
Naar de rechter; heeft dat zin?
In een reeks blogs nemen we u mee in de belangrijkste aspecten van verschillende juridische procedures. De dagvaardingsprocedure en wat te doen als uw bedrijf een dagvaarding ontvangt behandelden we al. Deze blog gaat over de vraag wanneer het voor uw bedrijf zin heeft om naar de rechter te gaan. Een procedure beginnen heeft uiteraard […]
Ik ben gedagvaard, wat nu?
Het kan voorkomen dat u als ondernemer in conflict belandt met een leverancier, opdrachtgever of andere partij. Bijvoorbeeld omdat uw opdrachtgever vindt dat u het werk niet goed of volledig heeft uitgevoerd. Of omdat uw opdrachtnemer van mening is dat er sprake is van meerwerk en extra kosten in rekening brengt. In dit soort gevallen […]
De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 handhaven op schijnzelfstandigheid
De Belastingdienst heeft aangekondigd per 1 januari 2025 actief te gaan handhaven op schijnzelfstandigheid. Maakt uw bedrijf op dit moment gebruik van zzp’ers? Dan leest u in deze blog meer over schijnzelfstandigheid. Ook vertellen we wat u kunt doen om te voorkomen dat u na 1 januari 2025 correctieverplichtingen, boetes en naheffingsaanslagen opgelegd krijgt. Wat […]
Dagvaardingsprocedure: dit kunt u verwachten
Als ondernemer werkt u het liefst aan het leveren van een mooi product of dienst. Op conflicten met leveranciers, klanten of samenwerkingspartners zit u uiteraard niet te wachten. Maar als het dan toch tot een procedure bij de rechtbank komt, is het fijn te weten wat u kunt verwachten. Dat leggen we in graag uit […]